2025. aasta aiatrendides võidutsevad naturaalsed toonid ja ümbertöödeldud plastik

Eestlaste aia- ja õueala sisustamise trendid liiguvad üha enam funktsionaalsuse, kestlikkuse ja loodusläheduse suunas. Buumib taaskasutatud plastiku kasutamine, millest valmistatakse nii potte kui ka aiamööblit. Värvivalikus eelistatakse põhjamaist tagasihoidlikkust ning domineerivad hallid, beežid ja naturaalsed tekstuurid.
Aiahooldus ja õueala kujundamine on tänavu selgelt liikumas suunas, kus kohtuvad esteetika, kestlikkus ja nutikus. Bauhofi kodu- ja aiatoodete tootejuhi Mare Niilikse sõnul eelistavad inimesed üha enam tooteid, mis ei ole vaid ilusad, vaid ka praktilised, vastupidavad ja keskkonnasõbralikud: “Aiatooted peavad täna olema nii funktsionaalsed kui ka kauakestvad – see on klientide selge ootus.“
Niilikse sõnul on aiatoodete sortiment märkimisväärselt kasvanud nii kauplustes kui e-poes. „Ilusate ilmade ootuses on kindlasti inimesed veelgi enam koduhoovi poole vaatamas, seega on tõenäoline, et just kevadiste ilusate ilmade saabudes suureneb tarbijate huvi just aiakujundamise ja aiakategooria toodete vastu,“ sõnas ta.
Ka Inbanki statistika kinnitab, et kevadel kasvab hüppeliselt aiatoodete soetamine. „Näiteks kasvas eelmisel kuul „osta kohe, maksa hiljem“ makselahenduste kasutamine aia- ja kodutoodete soetamiseks ligi kaks korda. Tõenäoliselt kasvab huvi kodukeskkonna värskendamise vastu ka järgnevatel kuudel, mil tegeletakse aktiivsemalt aia, terrassi ja õueala korrastamisega,“ selgitas Inbanki Eesti äriüksuse juht Andrus Salusoo.
Aiatooteid tehakse nii ookeanist korjatud plastikust kui kohvijääkidest
Niilikse sõnul mängib hinna kõrval olulist rolli funktsionaalsus – eelistatakse kestvaid lahendusi. “Näiteks on klassikalised lillekastid saanud lisaks rattad, mis hoiavad terrassipinda kastmisest tekkivate kahjustuste eest. Samuti on lilleamplitele lisatud alustaldrikud, et hoida rõdu ja aiamööblit kuivana. Ka rõdukastide valikusse on lisandunud kahepoolsed ja sisseehitatud kanduritega variandid,” sõnas ta.
Aiatoodete ekspert tõi välja, et kestlikkus ei väljendu ainult toodete kestvuses, vaid ka nende valmistusviisis. „Üha enam kasutatakse tootmises taaskasutatud plastikut, millele on lisatud puidukiudu, muutes tooted vastupidavamaks, kuid säilitades nende taaskäideldavuse ja keskkonnasõbralikkuse. Tootjad on muutunud väga leidlikuks – kasutatakse isegi ookeanist kogutud plastikut, kohvijääke ja veinitootmise kõrvalsaadusi. Plastikust potid ei tähenda enam odavat või ebakvaliteetset toodet – enamik on nutikalt disainitud, näiteks eemaldatavate sisepottide ja reguleeritavate nõrutusaukudega, muutes taimede hoolduse ja liigutamise imelihtsaks,” rõhutas ta.
Niilikse hinnangul on sel aastal trend eelkõige naturaalsed materjalid ja värvid. “Populaarsed on puit ja bambus, kuid aina enam leidub ka looduslike tekstuuride imitatsioone – rotangmööbel, puidu- ja betoonimustrid, terrakota-toonid. Disainis on trendid liikumas loomuliku välimuse ja pehmete toonide suunas,“ sõnas Bauhofi tootejuht.
Traditsioonilise aiamööbli asemel eelistatakse kauakestvamaid ja omanäolisemaid lahendusi
Aiamööbli kategoorias on Niilikse täheldanud selget liikumist mugavuse, kuid samaaegselt ka isikupära poole. “Kui varasematel aastatel olid populaarseimad 2–4-kohalised komplektid, siis nüüd otsivad inimesed suuremaid lahendusi – ehk soetatakse nii kuue- kui kaheksakohalisi söögilaua ja toolide komplekte, kus saab mugavalt einestada või pidada õdusaid suveõhtuid sõprade või perega. Klient ei rahuldu enam põlvekõrguse kohvilauaga – otsitakse korralikku söögilaua mõõdus mööblit,“ nentis ta.
Niisamuti on sel hooajal populaarne ka plastikust aiamööbel. "Plastikust aiamööbli eelis kõigi teiste ees on ja jääb nende kergesti puhastatavus. Niiske lapiga puhastamine on kõigile jõukohane ja kiire lahendus. Suurema puhastuse vajadusel aitab survepesur, millele mööbel hästi vastu peab," tõi aiaekspert välja.
Aiamööbli hinnad võivad ulatuda mitmete tuhandeteni
Aiamööbli hinnad varieeruvad Niilikse sõnul mõnesajast eurost mitme tuhandeni. "Kolmeosalise komplekti võib kätte saada mõnesaja euro eest. Olenevalt materjalist ja disainist, võivad suuremate ja kvaliteetsemate komplektide puhul hinnad lausa neljakohaliste summadeni küünida," nentis ta.
Inbanki Eesti äriüksuse juhi Andrus Salusoo hinnangul eelistavad Eesti inimesed keerulisemates majanduslikes oludes üha enam oma kulusid hajutada. “Mitmete tuhandete eurodeni ulatuvad ostusummad, mida klientidel on keeruline ühe korraga välja käia, jaotatakse aina enam mitmele kuule. Kui mõelda aia sisustamisele, näiteks aiamööbli soetamisele, mille hind võib olla 1200 eurot, siis on võimalik ostusumma kolmeks jagada. See tähendab, et maksad intressivabalt kolm kuud 400 eurot igas kuus ning saad valida meelepärasema ja kestlikuma lahenduse, ilma et suve alguses pere eelarvesse liiga suurt auku jääks,” selgitas Inbanki ekspert, rõhutades seejuures, et ka rahakotisõbralikumad ostud peaks siiski eelnevalt läbi mõtlema.
Isikupära saab luua omanäoliste elementide ja hubase valgustusega
Lisaks aiamööblile mängib hubase terrassiala loomisel olulist rolli valgustus. „Eelmisel aastal osteti Bauhofist üle 39 000 aiavalgusti ja sel aastal on trend selgelt jätkumas,“ märkis Niilikse. Enim kasvab nõudlus just solaarvalgustite järele, mis töötavad päikesepatareide abil ega vaja vooluvõrku – valikusse kuuluvad nii klassikalised vaivalgustid kui ka disainkettidega lahendused.
Sel hooajal on suurt tähelepanu pälvinud ka keraamilised ümbrispotid, mis taluvad kuni –25°C temperatuuri ning on saadaval nii naturaalses kui glasuuritud ja reljeefses viimistluses.
Dekoratiivsete elementidega on võimalik aiale omapära lisada nii solaarvalgusega aiakujude kui ka disainitud vihmaveetünnidega. „Tänapäeva aiad on palju enamat kui pelgalt istutuskohad – need on osa kodust ja peavad pakkuma nii silmailu kui funktsiooni,“ võttis Niilikse hooaja trendid kokku.